Jeg håber, du har lyst til at følge med på bloggen.

Du kan i højre side indtaste din e-mailadresse og få mine blogindlæg tilsendt.
Bemærk at du får en mail med emnet "FeedBurner Email Subscriptions" fra noreply+feedproxy@google.com, hvor du skal bekræfte ved at klikke på linket.

Du kan også følge mig på instagram: legoglaering.blogspot.dk - jeg skriver, når der er nyt på bloggen:-)

Tuesday, February 14, 2017

Om at tage og give tid

For ikke så længe siden, da vi var på besøg til eftermiddagskaffe, hvor børnene kunne lege, sagde Sixten, at nu var det snart forår. Han havde slet ikke været nede i sine forældres værksted og få lavet motorcyklen klar endnu, og det nåede han sikkert ikke. Jeg ved, at det er noget, han gerne vil, og at det egentlig ville irritere ham, hvis han ikke fik det gjort, og tiden bare smuttede fra ham. Så jeg sagde med det samme: "Det kan du bare gøre... Du kan bare gøre det!" Jeg nåede vist knap nok at sige, at han bare kunne tage sig tiden til det, før det kom:
"Ååååh, Louise, det er så irriterende - det kan man bare gøre, det handler om at prioritere... Den der løbetur, jeg skulle på, er jeg slet ikke kommet på endnu, og jeg ved slet ikke, hvornår jeg lige skal få tid til det!"
Jeg blev egentlig helt overrasket, men der er vist mange, der kan genkende, at der er for lidt timer i døgnet ;-) Men ja - det gør det faktisk. Det handler om at prioritere, og det handler om dagligt at lave #30minutterformig.

Jeg vil så gerne lære at spille klaver. Det står bare dér og minder mig dagligt om, at jeg godt kunne tænke mig det, og at jeg ikke får det gjort. Den ene dag stod jeg bare og kiggede på det og tænkte, at det var ærgerligt, at jeg aldrig fik det gjort. Egentlig også skørt når det jo er lige dér, og jeg stod ved det. Så jeg satte mig ned i 30 minutter den dag, og det var rart.

De 30 minutter kan også være løbeturen. Jeg kan selv kun løbe i 15 minutter, så 30 minutter kunne for mit vedkommende være inklusiv omklædning og udstrækning! Kan du ikke finde tiden til at komme i fitnesscenter? Så sæt tiden af til det. Vælg den nemme løsning den dag og lad være med at ordne vasketøjet og lav nem aftensmad. :-)
   Har du sammenlevende og er der børn? Giv pladsen til hinanden - og det er sikkert mor, der skal give slip. Det er måske ikke engang 30 minutter, og når man ser helt objektivt på det, er det egentlig fjollet, at du ikke kan finde tiden til det. Huset er ikke eksploderet, inden du er tilbage igen - og endda med mere energi, hvor du ikke går kold og bare er træt, for du har lige gjort noget for dig selv, og det lader dig op.

I lørdags sendte jeg Sixten og F. afsted til farmor og farfar, hvor farmor hyggede med F. og kælk i snevejret, og mændene fik hygget sig i værksted og lavet motorcykel. Sixten syntes, det var hyggeligt, hvis jeg var taget med, men jeg havde lyst til at være alene hjemme med A. og få besøg af min dejlige veninde - det lader nemlig mig op ❤
   Søndag tog jeg ungerne med ud til én fra den "gamle mødregruppe", så de to tøser på tre år kunne lege hele dagen, og mødrene kunne snakke om hverdagslivet med to børn. Imens fik Sixten spillet PlayStation en hel dag. Han har nemlig fået den i julegave og troede, at han aldrig fik tid til at spille.

På en weekend fik jeg mig lige en glad og tilfreds mand, der næsten er færdig med sin motorcykel, og der har fået "nørdet igennem". Jeg har fået venindetid. Det har været en rigtig god weekend, og vi plejer egentlig sjældent at gøre ting hver for sig. Mon det er derfor, at han pludselig gav sig og godt ville spille et spil med mig om mandagen. Jeg elsker brætspil, da det er tid sammen på en hel anden måde, og det tror jeg også, at vi trængte til.
   Tid til mig og tid sammen med dig. I dén rækkefølge - for så mærker man lige sig selv, og så handler tiden sammen ikke om hverdagens logistik, for så har vi også oplevet noget, som vi kan tale om og grine sammen. Det giver en god stemning i hjemmet, og det er også godt for vores børn.

Det er ikke sikkert, at man forstår den andens behov. Sådan er det i hvert fald hos os, og det ville også være mærkeligt, at den, man havde fundet sammen med, havde de samme behov som én selv. Det er bare vigtigt, at man respekterer det og giver hinanden pladsen til det - det er i hvert fald lækkert at få tiden til det, man godt kunne tænke sig. Sixten har brug for tid til at koble fuldstændig af, og jeg har brug for, at han giver mig opmærksomhed, og det kan faktisk klares med en kop kaffe om morgenen + venindetid ind imellem.


Billedet, der hænger over klaveret, er en bryllupsgave fra vores søde naboer, da vi boede i lejlighed. Det er lavet helt specielt til os, og jeg er super glad for det. Sixten med hans motorcykel og mig med mine kjoler.



... Når det ikke er mørkt klokken 20, kunne jeg godt tænke mig at løbe en tur om aftenen, efter F. var lagt i seng. Det har jeg tænkt mig at sætte tid af til. Vil du være med? :-)

No comments:

Post a Comment